Radikal
gazetesi yazarlarından biri (Tayfun Atay), Hayâlî’nin meşhur “Ol mahiler ki
derya içredir deryayı bilmezler” mısraını, Nazım Hikmet’e aitmiş zannederek refere
etti; Radikal editörleri bu yanlışlığı görmeliydiler: “’O Ses Türkiye’nin Ahmet
Kaya esintili birincisi Mustafa Bozkurt’un ‘Türkiye’de insanlara popüler
kültürün dayatıldığı’ iddiasını nasıl yorumlamalı?! Nazım’ın ‘Derya içre olup
da deryayı bilmeyen balıklar misali’ mısraı imdadımıza yetişebilir.” (22.02.2013)
Bu muazzam mısra halka mâl olmuştur, evet; Nazım Hikmet bu mısraı şimdi
hatırlayamadığım şiirlerinden birinde (Kuvayi Milliye?) sadeleştirerek tazmin
etmiştir, buna da evet. Ancak Vahdet-i Vücud felsefesini işleyen bu mısra –Marksist
Nazım Hikmet’e değil- 16. yüzyıl Osmanlı şairlerinden Hayâlî’ye aittir ve
saydığımız gerekçelerin hiçbiri, Radikal yazarının vahim hatasını affedilir
kılmaya yetmez. Eğer söz konusu mısraı Nazım Hikmet’in kabul edersek, tazmin
edilen mısraları asıl şairlerin değil aktaran şairlerin kabul etmemiz gerekir;
bu da hiçbir edebiyat kuramıyla açıklanamayacak, lise talebelerini bile
güldürecek bir sonuç olur. Bir diğer problemse yazarın bu mısraı, popüler
kültür eleştirisi getirmek adına kullanması; yazar, burada muhatabını bilinç
düzeyinin zayıflığıyla eleştirirken, kendisi bilgi hatasına düşmekte. Diğer
taraftan, acaba Radikal yazarının bilinç-altında, güzel mısraaysa Nazım
Hikmet’e aittir, fikri mi yatıyor. Malum, Marksistlerin azımsanmayacak bir
çoğunluğunda, yegane büyük şair Nazım’dır zehri, tesirini hâlâ korumakta.
Nazım’dan başka şairleri de okusalar, eminiz bu tip yanılgılara düşmeyecekler.
Aykut Nasip Kelebek
0 Yorumlar