“TDED ŞİİR YILLIĞI 2012”, ŞAİRİ DEĞİL ŞİİRİ ÖNE
ÇIKARIYOR
Doğrusu ben, eleştiri yazılarıyla modern Türk
şiirini kılcal damarlarına dek inceleyen Zafer Acar’ın günün birinde şiir
yıllığı hazırlayacağını tahmin edebiliyordum. Zaten şiir yıllığı alanında gözle
görülür problemler de bulunmaktaydı, yılda ortalama dört-beş şiir yıllığı
hazırlanıyor olmasına rağmen. Bazı yıllıklardaki şiir seçimlerini ideolojik ve
şahsi hesaplaşmalar belirliyordu ve hele Müslüman şairler, Hakan Arslanbenzer
ve Mustafa Aydoğan şiir yıllığı hazırlayana kadar şiir yıllıklarında adamakıllı
yer bulamıyorlardı. Bütün bunları geçtik, hâlâ bazı yıllıklar, insana bir günde
hazırlanmış izlenimi veriyorlar. İşte Zafer Acar, “TDED 2012 Şiir Yıllığı”yla
bu problemleri hedef almış ve yıllığı inceleyenlerin hak vereceği gibi, şiir yıllığı
hazırlayacaklara nitelikli bir örnek bırakmıştır.
Zafer Acar, oldukça doyurucu ve sistematik bir yıllık hazırladı.
Bu yıllıkta okunması gereken pek çok önemli metin var: yıl içerisinde
yayımlanan telif şiirlerin yanında çeviri şiirler, Hilmi Yavuz ile söyleşi,
edebiyatın kabul görmüş isimlerinden yıla dair değerlendirmeler, yıl içerisinde
yayımlanan nitelikli poetik metinlerden alıntılar ve yayımlanan onlarca kitap
hakkında eleştirel metin… TDED yıllığı, edebiyat dergilerinden şiir aktarmakla
kalmıyor, şiir değerlendirmelerine de yer açarak okura nitelikli bir 2012
kılavuzu sunuyor. TDED şiir yıllığının Sezai Karakoç’a ithaf edilmesi ve Üzeyir
İlbak, Zafer Acar ve Abdullah İlhan’ın Hilmi Yavuz’la gerçekleştirilen
söyleşiyle açılması, TDED ve Zafer Acar’ın geleneği önemsediğini, bizden
öncekileri layıkıyla sahiplendiğini belgelemektedir. Sezai Karakoç ve Hilmi
Yavuz’un da gelenek eksenli şairler olması, tespitimizi bir başka açıdan
destekler. TDED’in Hilmi Yavuz’la yaptığı söyleşi, şimdiye dek Hilmi Yavuz ile
gerçekleştirilmiş nitelikli söyleşilerdendir,
diye düşünüyorum. Fikrimizi sınamak isteyenler, Hilmi Yavuz’un onun
muhtelif söyleşilerinden oluşan “Şiirin Zihin Tarihi”ni inceleyebilirler. Bu
söyleşide, klasik sanatın rehberliğinde ilerleyen Hilmi Yavuz’un, medeniyet,
kültür ve siyaset üzerinden modern Türk şiirine bakışlarını,
temellendirmelerini okuyacaksınız.
Öte yandan, Zafer Acar’ın II. Yeni’nin merkezine
Sezai Karakoç’u yerleştirdiğini ve bu akımın ondan sonraki en başarılı
temsilcisi olarak Cemal Süreya’yı işaret ettiğini biliyoruz. TDED yıllığı, bu
iki şairimizin 1950’lerde yayımlanan birer metnini “Şiirimizde Değişen Bir Şey
Yok” başlığıyla aynen aktararak, şiirimizdeki problem ve tartışmaların pek de değişmediğini
hissettirmekte, bu şairlerimizin günümüz şiirine de rehberlik yapabilecekleri
mesajını vermektedir. Çeviri şiirlere yer verilmesi ise şiir yıllığı
tarihimizde bir ilk; Zafer Acar, edebiyatımızdaki çeviri faaliyetlerini önemsediğini
bu tutumuyla da vurguluyor, o, sadece dilimize yapılan çevirileri değil,
dilimizden yapılacak çeviri faaliyetlerinin de hız kazanması gerektiğini sık
sık dile getirmektedir.
“TDED Şiir Yıllığı 2012”, İslami kesimin şimdiye dek
hakkı yenmiş bazı dergi ve şairlerini gündeme taşımakla birlikte, şiir seçiminde
niteliği esas almış, şahsi ve ideolojik problemlere asla prim vermemiştir.
2011’de yıllıklar üzerine yayımlanan bir yazısına “Yıllıklar Şiiri Değil Şairi
Öne Çıkarıyor” başlığını atan Zafer Acar, tutarlılık örneği göstererek, şiir
yıllığına büyük oranda, yıllığa aldığı her şairin o yıl yayımlanan en nitelikli
şiirini seçmeye çalışmış, ayrıca yetenekli genç şairleri de edebiyat ortamına
işaret etmiştir.
Aykut Nasip Kelebek
0 Yorumlar