Zafer
Acar ile TDED Şiir Yıllığı Hakkında Konuşma
Soran:
Abdullah İlhan
Yıllık hazırlamadan
evvel yıllıklara bakışınız nasıldı?
Olumsuzdu.
Bu mevzuyu Yedi İklim’de ayrıntılı olarak yazmıştım. Özetle ahbap-çavuş
ilişkisine dayanıyordu yıllıklar, şiirin niteliğinden çok şairin ortamlarda
görünüyor olması önemliydi. Bu ve benzeri aksaklıklara tepkidir TDED yıllığı.
Şairden çok şiirin sıcakkanlılığı ve samimiyetini önemsiyorum. Diğer taraftan İslami
camianın son yıllara dek şiir yıllığı yoktu, inançlı genç şairler gelmeye
başlayınca, doğal olarak Hakan Arslanbenzer ve Mustafa Aydoğan gibi arkadaşlar
bu işe talip oldular. Gayet de nitelikli işler yaptılar. Hakan Arslanbenzer
yıllık macerasını noktaladı. Biz de yeni bakış açıları ve başlıklarla şiire
katkı sağlamak istedik.
Sizin bir şair
olarak yıllıklarla nasıl bir deneyiminiz oldu. Şiir yıllıkları tarihine
baktığımızda eleştirmen kimlikli isimlerin de yıllık hazırladığını görüyoruz.
Sizin hazırladığınız TDED yıllığıyla beraber geçen yıl çıkan yıllıklarda ise
şair imzaları var. Bu durumların hangisi daha sağlıklı sizce; eleştirmenin
yıllığı mı şairin yıllığı mı?
Aslında
bu sorunun cevabını da 2012 yıllığının sunuşunda vermiştim. Bir şairin şiir
seçmesi, her şeye rağmen sübjektiviteyi de beraberinde getirir. Yapacak bir şey
yok, çünkü şairler dışında şiir eleştirisine yönelen yok. Demiştim, ciddi bir
eleştirmen gelirse, yıllığa talip olursa hiç düşünmeden yıllığı ona bırakırım.
Çünkü birçok türden yazan biri olarak yıllığı yüklenmek de kolay olmuyor benim
için.
Söyleşi yapmak
yıllıklarda gördüğümüz bir şey değil. Geçen yıl Hilmi Yavuz bu yıl Cahit
Koytak. Bu durum gelenekselleşecek mi?
Söyleşiler
okurun hoşuna gitti. Açıkçası yeni şeyler yapmak ve kalıpları yıkmak gerek,
çünkü yadırgatmak, bir tarafıyla öğretici bir eylemdir. Bu yıl sadece yazan,
konuşmayan Cahit Koytak’ı yıllıkta ağırlamayı başardık. Zor olana talip
olmalıyız. Cahit Koytak’la yaptığımız konuşma, usta şairimizin daha iyi
anlaşılması bakımından önemli.
Ne tür yenilikler
bunlar? Okur için soruyorum tabii, ben biliyorum.
Bir
defa İslam ve Allah edebiyatımızda daha bir öne çıktı, bundan daha büyük
yenilik mi olur sevgili Abdullah. Diğer yenilikleri de okur kendi görsün.
Yıllıkların
edebiyat ortamındaki işlevi nedir?
Yıllıklar,
yıllar sonra o yılın günlükleri gibi okunuyor. Günün olayları sıcağı sıcağına
değerlendirilmiş oluyor. İleride edebiyat tarihçilerinin başucu kitapları
olacaktır. Üzeyir İlbak’ın yıllık sunuşunda titiz bir çalışmayla ortaya koyduğu
yıllıkların tarihsel serüvenine bakanlar görecektir, yıllıklar edebiyatımızda
daha yeni yeni yüz yılını doldurmuş durumda, şiir yıllıkları ise çok daha
genç.
Olumsuz anlamda
gruplaşmaları iyice belirginleştirdiğini de gördüğüm için, yıllıkların negatif
yönlerinden de bahsedebilir miyiz?
Evet,
şiirde belli klikler var, bunların şiirimize zararlı yanlarının yanında farklı
poetik tavırlar da genç şairlerin yetişmesine de okul olduklarını görmek
zorundayız. Tüm bunların farkındalığıyla yıllığa her anlayıştan şiirler almaya
gayret ediyorum.
Yıllık
hazırlamanın zorlukları nelerdir?
Yıl
boyunca kimisi aylık, kimisi iki aylık, kimisi mevsimlik olmak üzere ortalama yetmiş
farklı dergi takip etmektir. Bunların yaklaşık beş yüz sayılık bir yekun
tutmasıdır. Okumalar bittikten sonra Abdullah İlhan ve Aykut Nasip Kelebek ile
dergi dolu çuvalları ter kan içinde derneğe taşımaktır.
0 Yorumlar