Çoğunluğun farkında olmadığı insanları
tanımak, hayatın bazılarımıza sunduğu ayrıcalıklar arasındadır; Mürsel Sönmez’i
tanımış olmak benim için böyle bir ayrıcalık. İnsanlardan büyük beklentilerim
yok. Bir kişinin sadece cesaretli olması beni etkilemeye yetiyor, sadece samimi
olması, sadece emektar, sadece iyi şair, sadece iyi editör olması da öyle. Ben,
ama uzaktan ama yakından muhabbetlerimiz vesilesiyle Mürsel Sönmez’de bunların
hepsini birden gördüm, kendisine büyük muhabbet duydum. Uzun yıllardır
editörlüğünü yaptığı Bir Nokta’yı, birkaç ay evvel Resul Tamgüç’e teslim etti; arkasında,
hakkında ciddi incelemeler yapılabilecek koca bir dergi arşivi bırakarak.
Mürsel
Sönmez’le 2012 yazında, derginin genç şairlerinden Mahmut Feyzi aracılığıyla Örnek
Mahallesi’ndeki bürosunda tanışmıştık. Camiadaki pek az şairde görmüştüm ondaki
içtenliği, daha doğrusu toplumumuzdaki pek az insanda. Sonradan, bu kez daha
kalabalık bir ekiple bir defa daha ziyaret etmiştik Mürsel Ağabeyi, yine çok
tatlı bir sohbet olmuştu, zaten onun meclisinde başka türlüsü mümkün
görünmüyor. Mürsel Sönmez’i ofisinde daha sık ziyaret etmeyi, onun sohbetinden
daha fazla nasiplenmeyi çok istemişimdir, nasibimizde -en azından şimdilik- bu
kadar varmış diyelim. Gençlerin ona ilgisini bu ziyaretlerden sonra daha iyi
anlamıştım, gençler samimiyet ister, açık sözlü insanları sever, üst perdeden
konuşanlarla kolay kolay diyalog kurma yoluna gitmez. Mürsel Sönmez hem makyajsız
muhabbetiyle insanların gönlünü fetheden hem de saygınlığını korumayı başaran
bir usta, ideali de bu değil mi. Yeri geldi mi türkü söyler, yeri geldi mi
ilahi okur, yeri geldi mi Türk şiiri hakkında konuşur; daima kendisi kalarak ve
hürmet uyandırarak.
Bir
edebiyat ortamımız olsa şimdiye kadar Mürsel Sönmez’le ilgili nice nice yazılar
çıkar, incelemeler yapılırdı; ama neylersin ki yok. Niye yazılsın ki; Mürsel
Sönmez ne bir büyük yayınevinin editörlüğünü yaptı ne bir büyük gazetede köşe
tuttu ne bir yüksek bürokrat ne de bir politikacıydı. Edebiyatın gündemini
maalesef edebiyat dışı faktörler belirliyor. Fark etmez, Mürsel Sönmez
birbirinden nitelikli ve kalıcı şiir kitaplarına imzasını attı, yakınlarda peş
peşe okuduğum son iki kitabı “Mansur Ahengi” ile “Üzüm Meseli”, çok az şaire
kısmet olacak kalitede kitaplar. Kocaman bir yürek ve üst düzey bir şiir
bilgisi gerek bu kitapları ortaya koyabilmek için.
Sezai Karakoç ve
Nuri Pakdil gibi öncülerin geleneğini devam ettiren Mürsel Sönmez cömerttir, açın
halinden anlar, doymak bilmeyen yukarıdakilere karşı da lafını esirgemez. Çok
insana emek vermiştir, emeklerinin karşılığını ne kadar aldığını bilemem ama
böyle insanlar insana emek vermeden edemezler. Yarın kıyamet kopacağını bilsen
de ağaç dik, hadisine göndermede bulunarak söyleyeyim: Mürsel Sönmez, yarın
kıyamet kopacağını bilse de kendisine şiirini getiren bir delikanlıya yol
gösterir, derginin gelecek ayki sayısının hazırlıklarını yapar. Aksatmaz işini,
böyledir bu. Mürsel Sönmez ahlaklı insanları koruyup kollar, yetenekli
insanları önemser ama ahlaklı ve yetenekli insanlara ayrı bir değer verir.
Bununla birlikte kimseye eyvallahı da yoktur, eğriye eğri doğruya doğrudur,
hesaba kitaba giriştiğine tanık olmadım. İlk şiir kitabım “Bana Hayran Olsana”
hakkında, dergisinde o zamana kadar hiçbir ürünüm çıkmadığı halde bir yazı
yayımlamıştı; asıl söz alması gerekenler susarken. Birçok derginin
yayımlayamayacağı bazı şiirlerimi Mürsel Sönmez yayımlamıştır. Soma hakkındaki
anti-kapitalist şiirim Bir Nokta’da çıkmıştır mesela. Edebiyat dergiciliği
tarihimizin en özel girişimlerinden birini de Mürsel Sönmez gerçekleştirmiştir;
Bir Nokta’nın Mart 2015 sayısındaki ürünleri, yazarlarının isimlerini
koymaksızın yayımlayarak. Bunu öğrenir öğrenmez bir şiir göndererek ben de
katılmıştım bu anlamlı faaliyete.
Mürsel
Sönmez’in şiirini uzun uzun konuşmak gerekiyor ama onu tanıyanlar müstesna
kişiliğini konuşmadan edemeyecektir. Şiiri birçok şairin şiirinden öndedir,
kişiliği birçok birçok birçok insanın kişiliğinden önde. Önden gidenler
sayesinde bir yer edinebiliyoruz dünyada, onlara hürmet edelim.
Aykut Nasip Kelebek
0 Yorumlar